Нині, в період соціально-економічних перетворень в Україні, справа виховання набуває особливого, вирішального значення для розвитку суспільства. При цьому школа залишається головною ланкою в системі виховання. І тому класне керівництво як традиційне шкільне явище, обумовлене історичним розвитком вітчизняної школи, потребує переосмислення і вдосконалення своєї сутності.
Класний керівник – це головна людина у вихованні та розвитку особистості, яка здійснює педагогічну діяльність серед учнів класу, окремими учнями, їхніми батьками; організовує позаурочну та культурно-масову роботу; сприяє взаємодії учасників навчально-виховного процесу в створенні належних умов для виконання завдань навчання і виховання, самореалізації та розвитку учнів.
Класне керівництво — справа складна. З одного боку, не слід ставати на шлях надмірної регламентації кожного кроку школяра. Слід уникати непотрібної опіки, командування, придушення ініціативи та самостійності. З другого боку, не можна залишати учнів без будь-якого нагляду, без належної уваги та керівництва. Слід допомагати їм знаходити потрібні й корисні заняття до душі, організовувати позанавчальний час, сприяти самовихованню.
Нова епоха несе за собою нову ментальність (спосіб мислення, загальна духовна налаштованість, установка індивіда до навколишнього світу), яка вимагає від вчителя інноваційних підходів у вихованні, знання сучасних методик і форм виховної роботи з учнями. Класні керівники — педагоги, які постійно спілкуються з учнями, закріпленими за ними, різнобічно впливають на них і водночас працюють за предметною системою. Тобто, крім викладання певного предмета, він дбає про об'єднання зусиль учителів, які працюють у певному класі, координацію їхніх вимог для поліпшення результатів виховної та навчальної роботи з учнями класу.
Планування виховної діяльності потребує від класного керівника передусім аналізу стану справ в учнівському колективі, ознайомлення з передовим досвідом і рекомендаціями психолого-педагогічної науки. Планування - це моделювання діяльності на визначений період і разом з тим план – це результат спільної творчості дітей, педагогів і батьків. Однак, знайомство з підходами до планування виховної роботи класними керівниками закладів освіти міста переконує, що написання плану для багатьох педагогів – це не зовсім приємна, проста і зрозуміла процедура.
Які найбільш поширені помилки у плануванні?
У деяких планах класних керівників немає чіткого визначення мети і завдань, які мають бути засновані на глибокому вивченні особистості кожної дитини і певної психолого-педагогічної ситуації. Плани інколи нагадують відписки, містять випадковий перелік справ. В планах відсутнє вивчення рівня розвитку особистості, класного колективу та ефективності виховного процесу. Необхідність внесення цього розділу в план роботи пояснюється тим, що при відсутності достовірної інформації про стан і результативність виховного процесу ставиться під сумнів педагогічна спрямованість всієї складної діяльності вчителя. Звертаємо увагу, що вивчення ефективності виховного процесу не потребує додаткових витрат часу. Ці заходи проводяться на виховних годинах, під час класних справ тощо (до 10 хвилин).
Управління освіти і науки Дніпродзержинської міської ради, міське методичне об’єднання класних керівників пропонує орієнтований план виховної роботи класного керівника як практичний посібник, як орієнтир , як основу для творчості (ДОДАТОК № 1).
Головний виховний пріоритет нового 2015-2016н.р.- національно-патріотичне виховання. Патріотичне виховання дітей та учнівської молоді – це комплексна, системна і цілеспрямована діяльність органів державної влади, громадських організацій, сім’ї, школи, інших соціальних інститутів.
Управлінням освіти і науки міської ради розроблено рекомендації щодо організації роботи з патріотичного виховання закладів освіти в 2015-2016 н.р. (ДОДАТОК № 2).
Інтеграція зусиль школи та сім`ї − важливе завдання сьогодення. Концепція сімейного виховання в системі освіти України “Щаслива родина” розроблена у відповідь на актуальну потребу сучасної молодої людини готувати себе до створення сім’ї як основи її активної, творчої та самодостатньої життєдіяльності, осередку взаємин, який ґрунтується на засадах культурних норм і цінностей дітей. Пошана і любов до матері та батька з боку підростаючого покоління – одна з головних умов побудови власного щасливого життя. Рекомендуємо змістовно організовувати роботу з батьківською громадськістю, готувати та проводити батьківські всеобучі. (ДОДАТОК № 3).
Заступникам директорів з навчально-виховної роботи рекомендуємо провести засідання методичного об’єднання класних керівників у формі методичних дебатів, ділової гри або методичної сесії з використанням матеріалів, які вам направляємо (ДОДАТОК № 4).
Шановні педагоги! Від вашої самовідданої, наполегливої та творчої праці залежить майбутнє дітей нашого міста. Бажаємо вам натхнення, професійних успіхів та вдячних учнів!
Методист методичного кабінету
управління освіти і науки міської ради Бабенко Р.М.
P.S. Дані матеріали рекомендовано для класних керівників, заступників директорів з виховної роботи, педагогів-організаторів, а також всіх, причетних до виховання.
|