Назва проекту: «НА ШЛЯХУ ДО СУЧАСНОГО УРОКУ»
Урок ― це дзеркало загальної і педагогічної культури вчителя,
мірило його інтелектуального багатства,
показник його кругозору, ерудиції
Василь Сухомлинський
Напрямок проекту: Навчальний
Відповідальний керівник: Школяр Любов Андріївна, директор комунального закладу «СЗШ № 23 м. Дніпродзержинська» Дніпродзержинської міської ради, вчитель-методист, Відмінник освіти України
Науково-методичний керівник: Охотник Галина Григорівна, вчитель-методист
Об’єктом дослідження є процес проведення сучасного уроку.
Предметом дослідження є педагогічна технологія як системний метод створення, застосування і визначення всього процесу викладання і засвоєння знань з урахуванням технічних і людських ресурсів та їх взаємодії.
Термін проекту: 01.09.2015 – 31.12.2018 рр.
Теоретико-методологічні основи проекту:
У підготовці та проведенні уроку вчитель виконує функції сценариста, режисера, постановника та водночас є виконавцем головної ролі у написаному ним творі. У процесі виконання цих ролей у діяльності вчителя вчені М. Кузьміна, В. Сластьонін, А. Щербаков виділяють конструктивну, організаційну, комунікативну функцію.
Сучасний урок — це далеко не одноманітна та єдина структурно-змістова схема. Тому кожний конкретний викладач визначає для себе ті форми роботи, які для нього найприйнятніші, відповідають тій методиці, якій він віддає перевагу в роботі. Саме урок — те місце, де відбуваються основні процеси навчання, виховання й розвитку особистості.
Урок |
– це логічно закінчений, цілісний, обмежений певними рамками відрізок навчально-виховного процесу. Водночас — це дзеркало загальної педагогічної культури викладача, мірило його інтелектуального скарбу, показник його кругозору, ерудиції |
– це жива клітина навчально-виховного процесу |
|
– не самоціль. Це лише інструмент виховання й розвитку особистості |
|
– система соціальна, що може існувати лише за взаємодії викладача з учнями та учнів одне з одним |
|
|
Для того, щоби вивчення було найбільш ефективним,
учень повинен самостійно відкрити настільки велику частину виучуваного матеріалу,
наскільки це за цих обставин можливо.
Видатний угорський математик Д. Пойа
Вчитель |
||
Філософ |
Майстер |
Психолог |
Віра в життя |
Віра в дитину |
Віра в себе |
Учитель готується до хорошого уроку все життя.
… щоб дати учням іскорку знань потрібно увібрати ціле море світла.
В.О. Сухомлинський
Основними завданнями сучасного уроку є:
- відповідність навчального матеріалу з вимогам науковості, оптимальності, єдності навчання і виховання, зв’язку з життям;
- реалізація комплексної мети уроку: навчальної, виховної та розливальної;
- урахування вікових особливостей учнів та їх пізнавальних можливостей, інтересів і запитів;
- реалізація інноваційних технологій сучасного уроку;
- інтегральність уроку (використання міжпредметних зв’язків);
- цілеспрямованість і копітка робота над пізнавальними завданнями і запитаннями, що виникають у результаті створення проблемних ситуацій;
- практична спрямованість уроку.
Вимоги до сучасного уроку
- Знання об'єктивних законів психології навчання й принципів дидактики (науковості, систематичності та послідовності навчання, наочності та доступності, свідомості та активності, міцності та ґрунтовності знань, індивідуального підходу в навчанні).
- Високий рівень науковості, тобто відповідність змісту уроку сучасних досягнень науки і процесу навчання — останнім досягненням педагогіки, психології навчання.
- Систематичний і цілеспрямований контроль за якістю знань учнів, вироблення навичок та вмінь, за оцінюванням знань учнів.
- Чітка дидактична цілеспрямованість. Учні повинні знати як головну мету уроку, так і конкретну мету кожного виконуваного завдання.
- На основі сформованих знань, умінь та навичок учнів учити їх використовувати раціональні способи пізнавальної та практичної діяльності, формувати у школярів культуру праці, вміння вчитися (самостійна робота з підручником, книгою, довідковою літературою, складання простого і розгорнутого плану, тези, конспект, доповідь, працювати за інструкцією, самоконтроль).
- Чітка структура уроку, що визначається змістом навчання, дидактичною метою, рівнем підготовленості учнів, засобами та методами навчання, вимогами гігієни розумової праці та психології навчання.
- Педагогічна доцільність добору різноманітних засобів і прийомів навчання для уроку в цілому і для кожного його етапу, що забезпечує активну пізнавальну діяльність учнів;
- Відповідність методів навчання дидактичній меті, віковим особливостям учнів і рівню їхньої теоретичної та практичної підготовленості. Широке застосування проблемного, дослідницького методів навчання.
- Нестандартні форми проведення уроку і заходи, які сприяють їх впровадженню.
- Здійснення міжпредметних зв'язків.
- Врахування принципів диференціації та індивідуалізації.
- Дотримання вимог гігієни розумової праці учнів і шкільної гігієни. Запобігання перевантаженню, стомлюваності школярів.
- Створення оптимального психологічного режиму на уроці (атмосфера доброзичливості, взаєморозуміння, довіри, всебічного заохочення пізнавальних зусиль учнів).
- Дотримання технологічних вимог (робоче місце вчителя та учня, мобілізуючий початок уроку, раціональне використання класної дошки, наочності, технічних засобів навчання, чітке дозування навчальної праці на кожному етапі уроку з урахуванням індивідуальних можливостей учнів).
- Культура вчителя, широкий діапазон його знань, інтелектуальний рівень.
- Результативність уроку (ступінь досягнення мети, якість знань та рівень сформованості умінь і навичок, позитивні зміни в розвитку і вихованні учнів).
Мета проекту:
- Створення інноваційної освітньої компетентнісно-орієнтованої системи розвитку особистості ХХІ століття.
- Створення умов для рівного доступу учнівської молоді до здобуття загальноосвітньої підготовки.
- Забезпечення системного супроводу реалізації концептуальних засад Державного стандарту загальної освіти.
- Підвищення методичної підготовки педагогів із технологій сучасного уроку.
- Мотивація діяльності педагогічного колективу з питань удосконалення уроку.
- Сприяння зростанню педагогічної майстерності вчителів у підготовці та проведенні уроків, їх удосконаленні на основі використання інноваційних технологій.
- Мотивація самовдосконалення вчителя.
- Впровадження у навчально-виховний процес загальноосвітніх інформаційно-комунікаційних технологій, що забезпечить формування конкурентоспроможної, творчої, соціально активної особистості.
Завдання проекту:
- Спрямовувати педагогічну діяльність на набуття та розвиток у старшокласників навичок самостійної науково-практичної, дослідницько-пошукової діяльності, розвиток їх інтелектуальних, творчих якостей, прагнення до саморозвитку та самоосвіти.
- Забезпечити постійний організаційно-управлінський і науково-методичний супровід і прогнозування професійного розвитку педагогічних, управлінських та методичних кадрів закладу з метою забезпечення законодавчих вимог до освіти.
- Забезпечити підготовку педагогічних працівників до використання сучасних педагогічних, інформаційних і телекомунікаційних технологій у педагогічній, управлінській та методичній практиці.
- Створити атмосферу спільної відповідальності за результати освітньої діяльності з боку всіх учасників навчально-виховного процесу.
- Аналізувати та коригувати освітні процеси, прогнозувати розвиток системи та її окремих складових.
- Здійснювати дидактичну корекцію навчально-виховного процесу і психолого-педагогічну корекцію особистої активності учасників процесу.
- Інформувати усіх учасників педагогічного процесу про позитивні результати проведеного моніторингу.
- Організовувати навчально-виховний процес з використання комп’ютерних засобів навчання та забезпечення доступу до інформаційних ресурсів.
Пріоритети проекту:
- Формування соціальної, комунікативної, інформаційної, технічної, технологічної компетентностей учнів в процесі їхньої загальноосвітньої підготовки.
- Оновлення ролі вчителя як висококваліфікованого фахівця, який володіє значним арсеналом інноваційних технологій організації навчально-виховного процесу.
- Формування єдиного освітнього середовища, забезпечення інформаційної інтеграції освітніх ресурсів.
- Формувати здатність учасників навчально-виховного процесу навчатися протягом усього життя, уміння отримувати необхідну інформацію, володіння інформаційними технологіями, розуміння структури сучасного інформаційного простору, уміння працювати в команді.
Очікувані результати:
- Впровадження нових моделей навчання.
- Запровадження системного моніторингового спостереження за якістю навчання.
- Забезпечення професійного розвитку педагогічних, управлінських і методичних кадрів.
- Здійснення науково-методичного супроводу навчально-виховного процесу.
- Готовність педагогів до неперервного підвищення кваліфікації: вмотивованість до професійного розвитку та самореалізації; володіння знаннями сучасної філософії освіти, педагогіки, психології, дидактики, теорії управління; володіння інноваційними технологіями та їх впровадження у практику роботи.
- Підвищення престижу педагогічної професії в суспільстві та утвердження високого соціального статусу вчителя.
- Реалізація освітнього державного стандарту.
- Поліпшення якості шкільної освіти, створення механізму її стійкого інноваційного розвитку, варіативності та індивідуалізації навчання.
- Створиення та використання у навчальному процесі сучасних електронних навчальних матеріалів.
- Інтенсифікація навчання і виховання за рахунок використання інформаційно-комунікаційних технологій.
- Створення сучасного освітнього середовища для формування творчих особистісно зорієнтованих підходів в освіті.
«Завдання педагога в тому,
щоб підвести до дверей, дати ключ і навчити учня користуватися цим інструментом.
Ніхто, крім самого учня, не зможе ввійти у світ знання»
Н. Маслова
Шляхи реалізації проекту:
- Здійснювати науково-методичний супровід викладання педагогами навчальних предметів.
- Проводити індивідуальні консультації для педагогічних працівників з питань впровадження нових педагогічних технологій.
- Пропагувати перспективний педагогічний досвід, методичні розробки педагогічних працівників, запроваджені інноваційні технології і методики.
- Залучити педагогічних працівників до публікацій своїх творчих надбань у фахових періодичних виданнях.
- Здійснювати обмін досвідом, інформацією та брати участь у семінарах, конференціях з проблем розвитку громадсько-державного управління.
- Створити шкільну електронну базу методичних розробок з навчальних предметів.
- Організовувати та проводити наради, семінари-практикуми з питань впровадження інноваційних технологій.
- Проводити моніторингові дослідження якості викладання навчальних предметі та стану впровадження інформаційно–комунікаційних технологій.
- Надавати адресну допомогу педагогам для підвищення рівня впровадження інформаційно-комунікаційних технологій в навчально-виховний процес.
- Організувати навчання вчителів-предметників методам практичного застосування мультимедійних технологій у навчальному процесі.
- Впроваджувати нові інтерактивні форми навчання, інформаційні та комунікаційні технології.
Загальновідомо, що основною формою організації навчальних занять у школі є урок. Саме ця форма організації навчальних занять дозволяє поєднувати роботу класу в цілому й окремих груп учнів з індивідуальною роботою кожного учня. Урок ― вирішальна ланка у навчальному процесі, і якість знань учнів залежить перш за все від науково – методичного рівня кожного уроку і системи уроків в цілому.
Література:
- Білоус І. Професіоналізм вчителя. Планування та організація методичної роботи // Завуч. – 2009. - № 1 (367) – с. 33 – 38
- Горбач С. Урок у системі функціонального аналізу, або сучасний урок у школі// Завуч. – 2006. - № 35 (293) – с. 5 – 8
- Поліщук О. Сучасний урок // Завуч. – 2008. - № 33 (363) – с. 9 – 13
- Пометун О. І. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання: Наук.- метод. Посібн. – К.: А.С.К., 2006. – 192с.
- Пометун О. І. Енциклопедія інтерактивного навчання. – К.: А.С.К., 2007.
- Явтушенко С. Урок..? // Завуч. – 2009. - № 14 (380) – с. 4 – 6