ХІД УРОКУ
1. Організаційний момент
Учні заходять до класу
Привітання
2.
Актуалізація
опорних знань. Повідомлення теми та мети уроку
Чи знаєте ви, що існує ще один жанр музики, що також тісно пов'язаний із
літературою? Якщо ви дасте правильну відповідь на запитання, то зможете
дізнатися що це за жанр:
1. Колектив співаків, які разом виконують якийсь вокальний
твір з інструментальним супроводом чи без нього. (Хор)
2.
Колектив
музикантів-інструменталістів, об'єднаних для спільного виконання різних за
характером музичних творів. (Оркестр)
3.
Оркестровий
вступ до опери, балету, кантати чи кінофільму. (Увертюра)
4.
Людина, яка
керує підготовкою твору до виконання та виконанням твору (диригує) оркестром,
хором, ансамблем, у тому числі оперної чи балетної трупи. (Диригент)
5.
Літературна
основа опери. (Лібрето)
Учитель: Так цей жанр балет. А тема нашого уроку « Країна
казкових образів» і саме зараз ми з вами потрапимо до цієї країни.
Але перед цим я хочу звернути
вашу увагу на ялинку яка стоїть в куточку, так як у нас урок сьогодні казковий,
тому давайте по закінченню цього уроку ми
вами прикрасимо ялинку своїми музичними враженнями, а допоможуть нам в
цьому нотки, які є у кожного з вас. Жовта нотка-це означає що вам сподобалось
на уроці, біла-що вам байдуже, чорна-що не сподобалось зовсім.
3. Вивчення нового матеріалу
Учитель: Так, неможливо уявити без музики такий
театральний жанр, як балет, у якому музика (інтонація і танець) відіграє роль
слова, відображає розвиток сюжету, розкриває характери та взаємини дійових
осіб.
Давайте ми з вами зараз послухаємо, що ж нам розкажуть
наші друзі нотки, про цей вид мистецтва. (Мультимедійний підручник)
Робота в зошитах
Балет —музично-драматичний твір сценічної дії, зміст якого
втілюється за
допомогою хореографії (танцю).
Отже, для створення балетного спектаклю також необхідно лібрето.
Лібрето - це літературна основа великого музичного твору.
С. Прокоф'єв «Попелюшка» (Мультимедійний підручник)
На сюжет казки Шарля Перро «Попелюшка» відомий російський композитор
Сергій Прокоф'єв створив однойменний балет. Пригадайте зміст і персонажів
казки.
Сергія Прокоф'єва в сюжеті казки про Попелюшку найбільше
приваблювала мрія про щастя, що перемагає всілякі перепони і розквітає світлим
почуттям любові.
Учитель: А тепер давайте пригадаємо, хто ж такий Сергій
Прокоф`єв (Мультимедійний підручник)
Сергій Прокоф'єв народився в українському селі Сонцівка на
Донеччині. У рідній домівці музика оточувала його з раннього дитинства.
Композитор значну увагу приділяв створенню творів для дітей.
Музика Прокоф'єва втілює гармонійне, радісне відчуття життєвої
краси та енергії.
Учитель: Звісно, в балетах основним типом музики є
танець. Проте, за відміну від звичайного танцю, кожен танець у балеті є характеристикою
дійових осіб або відображенням подій літературного сюжету, що поєднався з
музикою через лібрето. Завдяки такому чудовому поєднанню існує улюблений
багатьма поціновувачами музичний жанр — балет.
Послухаймо та подивимось , як музика двох контрастних за
звучанням фрагментів із балету «Па-де-шаль» («Танець із шаллю») та «Аморозо» («Закохано»)
передає нам події відомого казкового сюжету.
«Па де шаль» — прозорий тендітний танець з граційною, трошки стилізованною мелодією. Мало по малу його рух прискорюється— це свого роду предвістя сварки названих сестер Золушки із-за шалі.
«Па-де-шаль» — перша сцена з балету «Попелюшка». Дія відбувається
в будинку батька Попелюшки. Сестри вишивають шаль, мачуха спостерігає за ними.
Раптом сестри починають сваритися.
Подивіться фрагмент і дайте відповідь на запитання:
♦ Який характер має
ця музика?
Перегляд відео-фрагменту
Прослухаймо та
подивимось ще один фрагмент з балету
«Попелюшка»- «Аморозо». Попелюшка і
Принц знайшли одне одного. Серед пахощів квітів вони йдуть до великого,
світлого й радісного щастя взаємного кохання. Прослухайте фрагмент і дайте
відповідь на запитання:
♦ Яка ця музика по
характеру?
Аналіз музики
♦
Поміркуйте, що
є спільного та відмінного між двома танцями.
♦
Поміркуйте,
яким є настрій двох прослуханих фрагментів.
♦
Які персонажі
казки-балету постають перед нами у цих двох фрагментах?
♦
Чи вдалося
авторові засобами музичного мистецтва передати характер балету?
Учитель: Казкова тема завжди приваблювала професійних композиторів,
які у своїх творах засобами музичного мистецтва розкривали образи казкових
персонажів, їх характери, почуття та переживання.
Так послухайте відомості про ще одного композитора, та
його цікавий твір. (мультимедійний підручник). Російський композитор Петро
Чайковський створив балет «Лускунчик» за мотивами старовинної німецької казки
«Лускунчик і Мишачий король».
У балеті «Лускунчик» є багато музичних номерів і танців,
однак особливо запам'ятовується «Вальс квітів».
Плавно, наспівно і дуже поетично звучить музика цього
вальсу. Під його чарівні звуки танцюють «квіти» і радісно вітають Лускунчика і
Клару. Подивіться відео-фрагмент і дайте
відповідь на запитання:
♦ Яким є характер
цього вальсу?
Перегляд відео-фрагменту
Дівчинка Клара допомогла Лускунчикові, і той перетворився
на прекрасного принца й запросив Клару до казкової країни — Царства солодощів.
Фея Драже — це хазяйка казкової країни, її танець — «Танець феї Драже» —
нагадує ніжно-сріблясте звучання дзвіночків. Чи, може, це легкий стукіт смачних
різнобарвних горошинок-цукерок? Так звучить музичний інструмент челеста,
що має форму маленького піаніно з металевими або скляними пластинками
замість струн, Його тембр надзвичайно красивий, а звучання тихе й ніжне.
Челесту сконструювали у Франції у XIX столітті. У симфонічному оркестрі її першим застосував П.
Чайковський у балеті «Лускунчик».( Показ фото-челеста)
Подивіться відео-фрагмент цього танцю і дайте відповідь на запитання:
♦ Які
засоби музичного мистецтва використав композитор для
розкриття казкової теми?
Перегляд відео-фрагменту
♦
Як у балеті
поєднано образну мову музики та казки?
♦
Яким є характер
прослуханого вальсу?
♦
Чим прослухані
фрагменти відрізняються, а чим — подібні?
4.Вокально-хорова
робота
А тепер давайте згадаємо пісню яку ми вивчили з вами на
минулому уроці
Виконання пісні О.Житкевича «Все це потрібно мені»
5.
Підсумок
уроку
-
Тести з
мультимедійного підручника
-
Прикрашання
ялинки
- Оцінювання творчої діяльності учнів на уроці
6.Домашнє завдання
Пригадати музичні казки, а також їх авторів.
Учні виходять із класу під музичний супровід («Вальс
квітів» із балету «Лускунчик» П. Чайковського).
|