Субота, 20.04.2024, 18:57
                                             
Комунальний заклад  
"
Середня загальноосвітня школа № 23"  Кам'янської міської ради 
Рідний край
Меню сайту
Хмаринка тегів
Міні-чат
Наше опитування
Ви, наш відвідувач:
Всього відповідей: 742
Шкільний світ
Сучасна освіта
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Украина онлайн
Форма входу
Популярні програми
Соціальні мережі

Методична скарбничка

Головна » Статті » Художньо-естетичні та фізкультурно-оздоровчі предмети

Нікітенко Наталія Михайлівна. Музичне мистецтво. 5 клас

ХІД УРОКУ

1. Організаційний момент

Учні заходять до класу

Привітання

2. Актуалізація опорних знань. Повідомлення теми та мети уроку

Чи знаєте ви, що існує ще один жанр музики, що також тісно пов'язаний із літературою? Якщо ви дасте правильну відповідь на запитання, то зможе­те дізнатися що це за жанр:

1.  Колектив співаків, які разом виконують якийсь вокальний твір з інструментальним супроводом чи без нього. (Хор)

2.  Колектив музикантів-інструменталістів, об'єднаних для спіль­ного виконання різних за характером музичних творів. (Ор­кестр)

3.  Оркестровий вступ до опери, балету, кантати чи кінофільму. (Увертюра)

4.  Людина, яка керує підготовкою твору до виконання та вико­нанням твору (диригує) оркестром, хором, ансамблем, у тому числі оперної чи балетної трупи. (Диригент)

5.  Літературна основа опери. (Лібрето)

 

Учитель: Так цей жанр балет. А тема нашого уроку « Країна казкових образів» і саме зараз ми з вами потрапимо до цієї країни.

Але перед цим я хочу звернути вашу увагу на ялинку яка стоїть в куточку, так як у нас урок сьогодні казковий, тому давайте по закінченню цього уроку ми  вами прикрасимо ялинку своїми музичними враженнями, а допоможуть нам в цьому нотки, які є у кожного з вас. Жовта нотка-це означає що вам сподобалось на уроці, біла-що вам байдуже, чорна-що не сподобалось зовсім.

3. Вивчення нового матеріалу

Учитель: Так, неможливо уявити без музики такий театральний жанр, як балет, у якому музика (інтонація і танець) відіграє роль слова, відображає розвиток сюжету, розкриває характери та взаємини дійових осіб.

Давайте ми з вами зараз послухаємо, що ж нам розкажуть наші друзі нотки, про цей вид мистецтва. (Мультимедійний підручник)

Робота в зошитах

Балет —музично-драматичний твір сценічної дії, зміст яко­го втілюється за

допомогою хореографії (танцю).

Отже, для створення балетного спектаклю також необхідно лібрето.

Лібрето - це літературна основа великого музичного твору.

С. Прокоф'єв «Попелюшка» (Мультимедійний підручник)

На сюжет казки Шарля Перро «Попелюшка» відомий росій­ський композитор Сергій Прокоф'єв створив однойменний балет. Пригадайте зміст і персонажів казки.

Сергія Прокоф'єва в сюжеті казки про Попелюшку найбіль­ше приваблювала мрія про щастя, що перемагає всілякі перепони і розквітає світлим почуттям любові.

Учитель: А тепер давайте пригадаємо, хто ж такий Сергій Прокоф`єв (Мультимедійний підручник)

Сергій Прокоф'єв народився в українському селі Сонцівка на Донеччині. У рідній домівці музика оточувала його з раннього дитинства.

Композитор значну увагу приділяв створенню творів для дітей.

Музика Прокоф'єва втілює гармонійне, радісне відчуття жит­тєвої краси та енергії.

Учитель: Звісно, в балетах основним типом музики є танець. Проте, за відміну від звичайного танцю, кожен танець у балеті є харак­теристикою дійових осіб або відображенням подій літературного сюжету, що поєднався з музикою через лібрето. Завдяки такому чудовому поєднанню існує улюблений багатьма поціновувачами музичний жанр — балет.

Послухаймо та подивимось , як музика двох контрастних за звучанням фраг­ментів із балету «Па-де-шаль» («Танець із шаллю») та «Аморозо» («Закохано») передає нам події відомого казкового сюжету.

«Па де шаль» — прозорий тендітний танець з граційною, трошки стилізованною мелодією. Мало по малу його рух  прискорюєтьсяце свого роду предвістя сварки названих сестер Золушки із-за шалі.

«Па-де-шаль» — перша сцена з балету «Попелюшка». Дія від­бувається в будинку батька Попелюшки. Сестри вишивають шаль, мачуха спостерігає за ними.

Раптом сестри починають сваритися.

Подивіться фрагмент і дайте відповідь на запитання:

♦ Який характер має ця музика?

Перегляд відео-фрагменту

 

Прослухаймо  та подивимось ще один фрагмент  з балету «Попелюшка»-  «Аморозо». Попелюшка і Принц знайшли одне одного. Серед пахощів квітів вони йдуть до великого, світлого й радісного щастя взаємного кохання. Прослухайте фрагмент і дайте відповідь на за­питання:

♦ Яка ця музика по характеру?

Аналіз музики

   Поміркуйте, що є спільного та відмінного між двома танцями.

   Поміркуйте, яким є настрій двох прослуханих фрагментів.

   Які персонажі казки-балету постають перед нами у цих двох фрагментах?

   Чи вдалося авторові засобами музичного мистецтва передати характер балету?

Учитель: Казкова тема завжди приваблювала професійних композито­рів, які у своїх творах засобами музичного мистецтва розкривали образи казкових персонажів, їх характери, почуття та пережи­вання.

Так послухайте відомості про ще одного композитора, та його цікавий твір. (мультимедійний підручник). Російський композитор Петро Чайковський створив балет «Лускунчик» за мотивами старовинної німецької казки «Лускунчик і Мишачий король».

У балеті «Лускунчик» є багато музичних номерів і танців, од­нак особливо запам'ятовується «Вальс квітів».

Плавно, наспівно і дуже поетично звучить музика цього валь­су. Під його чарівні звуки танцюють «квіти» і радісно вітають Лускунчика і Клару. Подивіться  відео-фрагмент і дайте відповідь на запи­тання:

♦  Яким є характер цього вальсу?

Перегляд відео-фрагменту

Дівчинка Клара допомогла Лускунчикові, і той перетворив­ся на прекрасного принца й запросив Клару до казкової краї­ни — Царства солодощів. Фея Драже — це хазяйка казкової кра­їни, її танець — «Танець феї Драже» — нагадує ніжно-сріблясте звучання дзвіночків. Чи, може, це легкий стукіт смачних різно­барвних горошинок-цукерок? Так звучить музичний інструмент челеста, що має форму маленького піаніно з металевими або скля­ними пластинками замість струн, Його тембр надзвичайно кра­сивий, а звучання тихе й ніжне. Челесту сконструювали у Фран­ції у XIX столітті. У симфонічному оркестрі її першим застосував П. Чайковський у балеті «Лускунчик».( Показ фото-челеста)

Подивіться відео-фрагмент цього танцю  і дайте відповідь на запитання:

♦  Які засоби музичного мистецтва використав композитор для
розкриття казкової теми?

Перегляд відео-фрагменту

   Як у балеті поєднано образну мову музики та казки?

   Яким є характер прослуханого вальсу?

   Чим прослухані фрагменти відрізняються, а чим — подібні?

4.Вокально-хорова робота

А тепер давайте згадаємо пісню яку ми вивчили з вами на минулому уроці

Виконання пісні О.Житкевича «Все це потрібно мені»

5. Підсумок уроку

-          Тести з мультимедійного підручника

-          Прикрашання ялинки

- Оцінювання творчої діяльності учнів на уроці

6.Домашнє завдання

Пригадати музичні казки, а також їх авторів.

Учні виходять із класу під музичний супровід («Вальс квітів» із балету «Лускунчик» П. Чайковського).

 

Категорія: Художньо-естетичні та фізкультурно-оздоровчі предмети | Додав: звезда (11.12.2011)
Переглядів: 1703 | Рейтинг: 3.0/2
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Рідній школі - 75!
Bас вітає директор
Керівник сайту
Календар
Свята та події
Календар свят і подій. Листівки, вітання та побажання
Час життя сайту
Прогноз погоди
Гаряча лінія

Підтримка і поради практичного психолога

т. 0667199495
Пошук
До друку