Інструктивно-методичні рекомендації щодо вивчення шкільних дисциплін у основній та старшій школі у 2011/12 навчальному році
Предмети суспільно-гуманітарного спрямування
Історія
Шкільна
історична освіта спрямована не тільки на те, щоб допомогти учням
засвоїти систему наукових знань, а й щоб сформувати в них здатність
творчо мислити, аргументовано обстоювати власну думку. Важливими
завданнями навчання історії є розвиток в учнів історичного мислення,
формування позитивної історичної самоідентифікації, навичок творчої
діяльності та вмінь використовувати отриманий досвід на практиці,
виховання в молодого покоління особистісних рис громадянина України,
загальнолюдських духовних цінностей, демократизму, патріотизму;
підготовка учнів до свідомої активної участі в суспільному житті.
Вивчення
історії України та всесвітньої історії доцільно синхронізувати. Проте
вчитель може організувати вивчення учнями програмного матеріалу
зазначених курсів як послідовно, так і паралельно. Обласні, районні та
міські методичні кабінети не уповноважені регламентувати розподіл
учителем навчальних годин у межах тем.
У
2011/12 навчальному році учні’5-9 класів навчатимуться за програмою
«Історія України. Всесвітня історія. 5-9 класи». Для 10-11 класів
академічного рівня та рівня стандарту чинними є програми «Історія
України. 10-11 класи» авторів Пометун О.І., Гупана Н.М., Фреймана Г.О.
(52 години на рік, 1,5 години на тиждень); для класів історичного
профілю чинними є програми «Історія України. 10-11 класи» (140 годин на
рік, 4 години на тиждень) авторів Кульчицького C.B., Лебедєвої Ю.Г. Всі
програми розміщено на офіційному сайті міністерства (www.mon.gov.ua),
надруковано у фахових виданнях та опубліковано окремою збіркою у 2010 р.
За
результатами Всеукраїнського конкурсу рукописів підручників для учнів
11 класу загальноосвітніх навчальних закладів грифи міністерства було
надано трьом підручникам з історії України, які відповідають програмі
рівня стандарту/академічного. До використання рекомендовано такі
підручники:
•
підручник авторів Гупана Н.М., Пометун О.І. що має вдалу структуру
розділів (на початку кожного винесено його короткий зміст, у кінці з
метою узагальнення вивченого є рубрика «Чи засвоїли ви розділ»);
завдання підручника згруповано за рівнем навчальних досягнень учнів;
після теми уроку подано основні питання, які опрацьовуватимуться,
закцентовано увагу одинадцятикласників на основних поняттях, термінах,
датах (рубрика «Зверніть увагу»), а також виокремлено ключові питання
для розуміння та сприйняття нового матеріалу (рубрика «Подумайте»);
особливістю підручника є методично вмотивовані фрагменти історичних
писемних джерел та фотодокументи, що супроводжуються запитаннями та
завданнями, спрямованими на розвиток критичного мислення та формування
історичної компетентності одинадцятикласників.
•
підручник авторів Струкевич O.K., Дровозюк І.С., Ромашок І.М., містить
навчальний історичний матеріал, що синтезує культурологічний,
цивілізаційний та соціо-антроноцентричний підходи до життя в минулому
(суб’єктом і творцем історичного процесу у підручнику подано людину,
народ, етнічні меншини, українську політичну націю); показує, які
еволюційні зміни відбувалися із зазначеними історичними суб’єктами, як
провідні історичні діячі і народ протягом визначеного історичного
періоду долали ті внутрішньополітичні виклики, які були зумовлені
політико-культурними, правовими, соціальними особливостями історичної
еволюції українського суспільства у складі СРСР;
•
підручник Кульчицького C.B., Лебедєвої Ю.Г., представляє авторське
бачення новітнього періоду історії України; зміст доповнює велика
кількість різноманітних документів і розповідей рубрики «Усна історія».
У
педагогічно-виховному контексті автори вищезазначених підручників
добирали навчальний матеріал так, щоб формувати в учнів систему
загальнолюдських і громадянських цінностей українського суспільства —
гуманізм, Батьківщина, самовизначення, права і свободи людини, держава,
громадянин, людина, сім’я.
Для
учнів класів історичного профілю Міністерство освіти і науки, молоді і
спорту рекомендує підручник автора Турченка Ф.Г. У ньому подано
систематизований виклад подій в Україні від початку Другої світової
війни до кінця 2010 р. Текст складено на основі новітніх досягнень
вітчизняної і зарубіжної історичної науки. Велику увагу приділено
висвітленню особливостей соціально-економічного й політичного розвитку
України в роки радянської влади, виливу тоталітарної системи на
культурно-ідеологічні процеси в республіці, дисидентському руху,
досягненню Україною незалежності, розбудові незалежної української
держави.
Для
вивчення всесвітньої історії чинними є програми «Всесвітня історія.
10-11 класи (рівень стандарту/академічний рівень)» колективу авторів
Ладиченко Т.В. та ін. Програма розрахована на 35 годин на рік (1 година
на тиждень).
Для
класів історичного профілю чинною є програма із всесвітньої історії
(автори Ладиченко Т.В., Черевко О.С., Камбалова Я.М.), що розрахована на
З години на тиждень (105 годин на рік).
Період
всесвітньої історії, що вивчатиметься в 11 класі загальноосвітньої
школи, хронологічно охоплює період від 1939 по 2011 pp. і є продовженням
«новітньої», або «модерної історії». За цей відносно недовгий проміжок
часу в історії людства відбулися настільки істотні зміни, що це вплинуло
на життя кожної людини в усіх куточках Земної кулі. Проте вивчення
цього періоду всесвітньої історії є важливим не тільки для розуміння
складних соціально-економічних, політичних, культурних процесів
сьогодення в Україні та світі, але й для усвідомлення тенденцій
подальшого розвитку людства.
У загальноосвітніх навчальних закладах використовуватимуться кілька підручників:
У класах рівня стандарту/академічного рівня:
•
підручник «Всесвітня історія» автора Ладиченко Т.В., що побудований за
схемою, яка передбачає авторський текст, документи, свідчення очевидців
та учасників подій, уривки з праць відомих істориків, карти, схеми,
питання і завдання для самоперевірки, обговорення та дискусій у групі;
авторка намагалася дотримуватися тендерної рівності — на фотографіях і
картинах зображені не тільки чоловіки, а й жінки, які в останні
десятиріччя брали активну участь у політичному, економічному,
культурному житті світу; у тексті також ідеться про зміну статусу жінки у
суспільстві;
•
підручник «Всесвітня історія» автора Щупака І.Я., у якому запропоновано
зручний порядок структурування тексту з пунктами та підпунктами,
невеликими за обсягом, логічно завершеними блоками матеріалу, що сприяє
його розумінню учнями (рубрика «Згадайте...», інформує про події та
явища попереднього курсу всесвітньої історії та пов’язує їх з новим
матеріалом; у рубриках «Свідчать документи», «Слово історика», «Мовою
цифр», «Роздуми з приводу» наведено свідчення учасників подій та оцінки
істориків, з якими можна сперечатися, статистичні дані та інша
інформація);
•
підручник «Всесвітня історія» автора Полянського П.Б., подає запитання й
завдання різного ступеня складності, спрямовані на виявлення вміння
аналізувати суперечливі факти, події та інформацію; у підручнику вміщено
фактичний, картографічний і статистичний матеріал, який допоможе учням
набути системні знання з історії цього періоду і на їх основі опанувати
вміння глибоко розуміти закономірності та механізми взаємовідносин між
окремими людьми, націями і державами.
Для
учнів 11 класів історичного профілю рекомендовано підручник «Всесвітня
історія» авторів Ладиченко Т.В., Заблоцького Ю.І., який має на меті
сформувати в учнів поглиблене уявлення про історичні процеси та
діяльність відомих політичних і культурних діячів, показати головні
проблеми сучасності та тенденції розвитку людства на початку XXI ст.
Кращому засвоєнню змісту підручника сприятиме широка добірка унікальних
документальних матеріалів, створених очевидцями або учасниками
описуваних подій.
У
видавництві «Генеза» вийшов друком додаток до підручника «Історія
України, 10 клас (рівень стандарту/академічний рівень)» авторів
Кульчицького C.B., Лебедєвої Ю.П, який містить навчальний матеріал, що
охоплює події від 1921 до 1939 pp. Матеріал трьох тем уміщено в десятьох
параграфах і завершено повторювально-узагальнювальним уроком. Структура
навчального матеріалу та методичний апарат відповідають структурі
підручника з історії України для 10 класу.
Також
вийшли друком додаткові матеріали до підручника «Всесвітня історія», 10
клас (рівень стандарту, академічний рівень) автора Полянського П.Б.
«Драматичні тридцяті». У посібнику висвітлено питання економічного,
соціального та політичного життя в 30-х роках XX ст. від початку Великої
депресії й до початку Другої світової війни — фактично, передвоєнне
десятиріччя, що позначилося руйнуванням економічної моделі, заснованої
на нічим не обмеженому вільному підприємництві, а також важливими
процесами державного регулювання економіки в період світової економічної
кризи 1929- 1933 pp., встановленням нацистської диктатури в Німеччині
та назріванням Другої світової війни.
У
6 класі історія України і всесвітня історія вивчається як єдиний
інтегрований курс. Тому в класному журналі для записів відводиться одна
сторінка. Має бути такий запис: Історія України. Всесвітня історія.
(Інтегрований курс). Відводити дві різні сторінки та виставляти окремо
оцінки з історії України та всесвітньої історії не доцільно.
З
метою формування в учнів умінь та навичок сприймати українську
культурну спадщину як надбання світової культури та інтерпретувати
найвидатніші мистецькі твори в історичному контексті Міністерство освіти
і науки як додаток до навчальної програми з історії України рекомендує
перелік пам’яток архітектури та образотворчого мистецтва, обов’язкових
для розпізнавання учнями загальноосвітніх закладів. Цей перелік з
відповідними рекомендаціями та коментарями надруковано в журналі
«Історія і суспільствознавство в школах України: теорія і методика
навчання» (№8, 2011 р.).
Вивчаючи
історію України та всесвітню історію, варто особливу увагу звертати на
такі події. 2011 року громадськість України та інших країн згадуватиме
70-у річницю нападу Німеччини на СРСР, що збігається з початком
Голокосту на території України. Ці річниці є приводом поміркувати не
лише про трагедію війни та страждання народів Європи, міжнаціональну
ворожнечу, але й про героїзм в опорі нацизму, приклади взаємодопомоги
між народами, духовного подвигу заради порятунку людей. На вшанування
цих подій у 2011 р. громадська організація «Ткума» за сприяння
Міністерства освіти і науки, молоді та спорту проводить VIII Міжнародний
конкурс творчих робіт школярів, студентів та вчителів «Уроки війни та
Голокосту — уроки толерантності».
Інформаційний збірник Міністерства освіти і науки України, №18-21, 2011