Інструктивно-методичні рекомендації щодо вивчення шкільних дисциплін у основній та старшій школі у 2011/12 навчальному році
Фізика
У
2011/12 навчальному році завершується перехід загальноосвітніх
навчальних закладів на вивчення предметів за новими різнорівневими
навчальними програмами, які створено на основі Державного стандарту
базової і повної загальної середньої освіти.
В
основній школі (7-9 кл.) вивчається завершений базовий курс фізики,
який закладає основи фізичних знань. Навчання фізики у 7-9 класах
проводитиметься за програмою «Фізика. Астрономія.» (Київ: Ірпінь, 2005).
У 8-9 класах з поглибленим вивченням фізики викладання
здійснюватиметься відповідно до «Збірника навчальних програм для
загальноосвітніх закладів з поглибленим вивченням предметів
природничо-математичного та технологічного циклу» (Київ: Вікторія,
2009). Зазначені програми також розміщено в журналах «Фізика та
астрономія в школі» (№3-4, 2010), «Фізика в школах України» (№2, 2009),
газеті «Фізика» (№23, 2009) та на офіційному сайті Міністерства освіти і
науки, молоді та спорту.
У таблиці наведено розподіл кількості годин на викладання фізики в основній школі:
Клас
7
8
8
(поглиблене
навчання)
9
9
(поглиблене
навчання)
Кількість годин на тиждень
1
2
4
2
4
Оскільки
в 7 класі на вивчення фізики відводиться 35 годин на рік, то розклад
занять може складатися за двома варіантами: по 1 годині на тиждень
протягом навчального року або по 2 години на тиждень протягом одного
семестру. Другий варіант є більш привабливий, оскільки підвищується
ефективність уроків фізики.
В
основній школі допрофільна підготовка здійснюється за рахунок
варіативної складової навчального плану через впровадження курсів за
вибором, факультативних курсів та індивідуальних занять.
Відмінністю
навчання фізики в основній та старшій школі є глибина й обсяг вивчення
фізичних теорій і застосування отриманих знань для розв’язку теоретичних
та експериментальних завдань.
У
старшій школі вивчення фізики відбувається залежно від обраного профілю
навчання: на рівні стандарту, академічному або профільному. Зміст
навчального матеріалу для 10 та 11 класів визначається програмами для
загальноосвітніх навчальних закладів, які розміщено на сайті
МОНмолодьспорту: http://www.mon.gov.ua/education/average/progl2 та
видруковано в збірнику «Програми для загальноосвітніх навчальних
закладів. 10-11 класи. Фізика. Астрономія» (Київ, 2010).
У таблиці, що наведено нижче, подано розподіл кількості годин у старшій школі відповідно до рівня змісту навчальної програми:
Рівні змісту навчання
Рівень стандарту
Академічний рівень
Профільний рівень
Клас
10 11 10 11 10 11
Кількість годин
на тиждень
2 2 3 3 6 6
Структура
курсу фізики цих рівнів є майже ідентичною. Зміст усіх навчальних
програм побудовано за принципом доповнення. Для цього в тексті змісту
навчальних тем використано різні шрифтові форми: напівжирний шрифт
відображає зміст програми рівня стандарту, звичайний — доповнення для
академічного рівня, курсив — доповнення для профільного рівня навчання.
Звертаємо
увагу, що деякі питання програм, наприклад «Скалярні і векторні
величини», «Графіки функцій та правила їх побудови», лабораторна робота
«Дослідження руху тіла по колу» тощо наведено в дужках. На розсуд
учителя ці питання програми можуть бути винесені на оглядове або
самостійне (домашнє) опрацювання.
За
рахунок варіативної складової навчального плану кількість годин на
подовження часу опанування змісту обраної програми навчальними закладами
може бути збільшено.
Навчальну
програму для 8-9 класів з поглибленим вивченням фізики, що передбачає
вивчення предмета по 4 години на тиждень, можна використовувані й у
загальноосвітніх навчальних закладах, у робочих планах яких на навчання
фізики відведено меншу кількість годин.
За
результатами Всеукраїнського конкурсу підручників для 11 класу
міністерством рекомендовано до використання у навчально-виховному
процесі три підручники з фізики для навчання за програмою рівня
стандарту та два підручники, у яких інтегровано матеріал навчальних
програм академічного та профільного рівнів. Це підручники:
•
для рівня стандарту: авт. Генденштейн Л.Е., Євлахова О.М., Бондаренко
М.В. (видавництво «Гімназія»), авт. Ляшенко О.І., Коршак Є.В., Савченко
В.Ф. (видавництво «Генеза») та авт. Сиротюк В.Д., Баштовий В.І.
(видавництво «СИЦИЯ»);
•
для академічного та профільного рівнів: авт. Засєкіна Т.М., Засєкін
Д.О. (видавництво «СИЦИЯ») та авт. Бар’яхтар В.Г., Божинова Ф.Я.,
Кирюхіна О.О., Кирюхін М.М. (видавництво «Ранок»).
З
метою забезпечення розширеного викладу навчального матеріалу для
профільного рівня до підручника видавництва «Ранок» готується
комп’ютерна навчально-методична підтримка, що буде розміщена на сайті
цього видавництва.
Перелік
програм, підручників та навчально-методичних посібників, яким надано
гриф та які рекомендовані міністерством для використання у
навчально-виховному процесі, буде надруковано в «Інформаційному збірнику
Міністерства освіти і науки України».
У
зв’язку зі зміною в організації навчального процесу в 2011/12
навчальному році для загальноосвітніх навчальних закладів вивчення
навчального матеріалу в 7-10 класах ущільнюється за рахунок оглядового
або самостійного вивчення окремих тем навчального матеріалу,
використання резервних годин навчальної програми, годин, передбачених на
проведення фізичного практикуму, навчальних екскурсій тощо.
З
огляду на зазначене вище, змінюється розподіл годин, які відводяться на
вивчення окремих тем у 11 класі. У таблиці наведено кількість годин,
яка пропонується на вивчення окремих розділів за рівнями навчання.
Тема
Кількість годин
Рівень стандарту
Академічний рівень
Профільний рівень
Електродинаміка
48
78
156
Розділ 1. Електричне поле
11
11
26
Розділ 2.
Електричний струм
16
38
Розділ 3.
Електромагнітне поле
10
16
30
Розділ 4. Електромагнітні коливання і хвилі
15
16
26
Розділ 5. Хвильова і квантова оптика
12
19
36
Атомна і ядерна фізика
14
15
34
Розділ 1. Атомна і ядерна фізика
12
13
32
Узагальнююче заняття
2
2
2
Резерв
2
2
2
Тематику
окремих робіт фізичного практикуму можна включати до переліку
експериментальних завдань, які проводяться протягом вивчення теми.
Кількість робіт фізичного практикуму, яка добирається та оцінюється,
визначається вчителем залежно від тривалості роботи та її складності.
Кількість
годин, передбачених для вивчення окремих тем або розділів, є
орієнтовною і може бути зміненою вчителем. Програми надають право
вчителю творчо підходити до реалізації їх змісту. Враховуючи рівень
підготовки школярів, їхні інтереси та нахили, профіль школи, вчитель
може запропонувати власну логіку вивчення матеріалу. Наприклад у 11
класі, частину годин можна використати на повторення теми «Механічні
коливання і хвилі» перед вивченням теми «Електромагнітні коливання і
хвилі» тощо.
Календарно-тематичне
планування начального матеріалу вчителі можуть здійснювати
безпосередньо в текстах робочих навчальних програм або видруковувати на
окремих аркушах. Розробка поурочних планів проведення навчальних занять є
компетенцією педагога, який і визначає їх структуру і форму.
При
навчанні фізики одним із важливих видів навчальної діяльності є
фізичний експеримент. Оскільки матеріальна база фізичних кабінетів не
завжди може забезпечувати виконання всіх лабораторних робіт і робіт
фізичного практикуму, вчитель може замінювати окремі роботи
рівноцінними, отже пропонувати власну тематику робіт. Також декілька
короткочасних лабораторних робіт можна об’єднати у межах однієї теми.
Дозволяється проведення експериментальних досліджень на наявному у
фізичному кабінеті обладнанні за запропонованою вчителем інструкцією. В
експериментальних роботах можуть використовуватися саморобні пристрої
(зокрема матеріали та речі ужиткового спрямування) и умови дотримання
правил безпеки. Під час постановки нестандартних експериментальних робіт
учитель повинен враховувати рівень володіння учнями теоретичним
матеріалом, знання якого забезпечують успішне її виконання.
Вимоги
щодо проведення, оформлення та оцінювання лабораторних робіт та робіт
фізичного практикуму, здійснення інструктажів із безпеки
життєдіяльності, що зазначалися в інструктивно-методичних листах
міністерства попередніх років, залишаються чинними.
У
таблиці наведено мінімальну кількість тематичних оцінок (які
виставляються у класному журна та в колонці з написом «Тематична» без
зазначення дати) та лабораторних робіт, що оцінюються, для класів, які
навчаються за різними програмами:
Клас
Мінімальна кількість тематичних оцінок
Мінімальна кількість лабораторних робіт, що оцінюються
7
4
6
8
6
8
8 класи з поглибленим навчанням фізики
8
10
9
6
8
9 класи з поглибленим навчанням фізики
8
8
10,
рівень стандарту
6
4
10, академічний рівень
8
4
10, профільний рівень
10
8
11,
рівень стандарту
5
4
11, академічний рівень
7
4
11, профільний рівень
10
8
Необхідність збільшення кількості тематичних та лабораторних робіт, що підлягають оцінюванню, визначається вчителем.
Матеріали
для підготовки уроків і занять висвітлено на сторінках педагогічної
методичної преси: у журналах «Фізика та астрономія в школі» (видавництво
«Педагогічна преса»), «Фізика в школах України» (видавнича група
«Основа»), газеті «Фізика» (видавнича група «Шкільний світ»); у
науково-популярних журналах для школярів — «Колосок», «Фізика для
допитливих», «Школа юного вченого», «Світ фізики», «Країна знань»,
«Вселенная, пространство, время» тощо.
У
даний час кількість інформації, потрібної сучасній людині, інтенсивно
збільшується з кожним днем. Тому на сьогодні головним завданням школи,
особливо для реалізації задач профільної освіти, є не передача певних
знань, а навчання уміння їх здобувати. Суттєву допомогу щодо формування в
школярів загальнонавчальних умінь і навичок, ключових компетенцій
можуть надати інформаційно-комунікативні технології, які активно
впроваджуються в сучасній школі. Використання мережі Інтернет в
освітньому процесі зумовлює впровадження нових тенденцій в організації
навчання — широке застосування інформаційних технологій, орієнтованих не
лише на роботу в класі — роботу вчителя з учнями, а й на самостійну
роботу учня як у класі, так і за його межами; застосування дистанційних
форм навчання.
Курси
за вибором, факультативні заняття, засідання гуртків і секцій,
проведення екскурсій сприяє розвитку пізнавального інтересу до вивчення
предмета, усвідомленому вибору подальшої освіти та сфери майбутньої
професійної діяльності. Для створення належних умов щодо впровадження
допрофільного та профільного навчання, залежно від особливостей та
роботи загальноосвітнього навчального закладу і потреб учнів, учителем
може обиратися тематика курсів за вибором (факультативів) за посібником
«Збірник програм курсів за вибором і факультативів з фізики та
астрономії» (Видавнича група «Основа», Харків, 2009), а також за
програмами, яким надано гриф міністерства.
Інформаційний збірник Міністерства освіти і науки України, №17-18, 18-21, 2011