Це споконвічний людський острах випадку в наш час і обґрунтований він
тим, що от уже кілька десятків років нещасні випадки, як загроза
здоров'ю й життю дитини, випереджають хвороби.
У родині не жалкують
часу на те, щоб пограти з дитиною, погуляти, навчити читати або
малювати, відправити його в спортивні секції, у всілякі кружки, але
рідко знаходять п'ять хвилин у день, півгодини в тиждень, щоб навчити
дитину уникати нещасного випадку, особливо на вулиці.
Досить вивчити
"історії хвороб" дітей, що постраждали від травм, отриманих у результаті
дорожньо-транспортної пригоди, поговорити з лікарем — хірургом або
травматологом, щоб зрозуміти просту істину:
З кожних двадцяти випадків
дев'ятнадцять, виявляється, типові, - часто повторюються, виникають у
тих самих стандартних ситуаціях, число яких не так уже велике. Ситуації
ці можна знати, а поведінці в них — навчити. А виходить, нещастя можна
запобігти!
Головним у вихованні законослухняного громадянина ( у
тому числі і як учасника дорожнього руху) для батьків повинен бути
принцип «Роби, як я». Щоб дитина не порушувала Правила дорожнього руху,
вона повинна не просто їх знати - у неї повинна сформуватися навичка
безпечної поведінки на дорозі. Навіть якщо ви спізнюєтеся, однаково
переходьте дорогу там, де це дозволене Правилами; у власному автомобілі
дотримуйтеся швидкісного режиму; пристібайтеся ременями безпеки й не
дозволяйте перебувати дітям до 12 років на передньому сидінні. Наочний
приклад батьків буде куди ефективніше, ніж сотні разів повторені слова
«не ходи на червоне світло».
Вчасно навчайте дітей умінням
орієнтуватися в дорожній ситуації, виховуйте потребу бути
дисциплінованими на вулиці, обережними й уважними! Знайте, якщо Ви
порушуєте Правила дорожнього руху, ваша дитина буде діяти так само!
Пам´ятайте,
що ви стаєте учасником дорожнього руху не із проїзної частини вулиць, а
із тротуару. Тому відправляючись у школу з малям, поясніть йому, що
потрібно бути уважним з перших же кроків, виходячи з під'їзду будинку.
Пройдіть із ним увесь шлях і намагайтеся показувати найнебезпечніші
ділянки на дорозі. Укажіть на небезпеці, які виникають при посадці в
суспільний транспорт і, особливо, при виході з автобуса або тролейбуса.
Навчить своїх дітей правилам безпечного переходу проїзної частини дороги!
Разом обговорюйте найбільш безпечні шляхи руху, щодня нагадуйте дитині: ПЕРШ НІЖ ПЕРЕЙТИ ДОРОГУ - ПЕРЕКОНАЙСЯ В БЕЗПЕЦІ!
Поясніть дитині, що зупинити автомобіль відразу - неможливо!
Навчить дітей тому, що переходити дорогу з-за стоячого транспорту небезпечно для життя! Учите передбачити сховану небезпеки!
Щоб правильно вибудувати процес навчання, необхідно враховувати психологічні й вікові особливості дітей.
Психологічні особливості дітей.
–
У маляти дошкільного віку звужене поле зору. Тому він не може навіть
приблизно визначити відстань до автомобіля, що наближається. А
зрозуміти, з якою швидкістю він рухається, здатний не кожний школяр.
–
Навіть якщо дитина дивиться на автомобіль, це зовсім не виходить, що
він його бачить. Захоплений власними думками, переживаннями, часто він
просто не помічає транспортний засіб.
– У перехідному віці виникають
інші труднощі: підліткові властива зневага небезпекою. Він певен, що з
ним не відбудеться те, що трапляється з іншими. І, не дивлячись по
сторонах, без остраху виходить на дорогу.
– А малята в дошкільному й
молодшому шкільному віці взагалі не сприймають автомобіль як погрозу.
Для них яка-небудь іграшка, м'яч набагато важливіше здоров'я й життя.
Тому існує правило: якщо на дорогу викотився м'яч - чекай дитину.
Потреба дітей у русі в цьому віці, яка переважає над обережністю,
прагнення грати в будь-яких ситуаціях, невміння швидке оцінити
обстановку або прийняти правильне рішення, недостатні знання про джерела
підвищеної небезпеки можуть привести до сумних наслідків.
Усі ми
живемо в суспільстві, де треба дотримувати певних норм і правила
поведінки в дорожньо-транспортній обстановці. Найчастіше винуватцями
дорожньо-транспортних випадків є самі діти, які грають поблизу доріг,
переходять вулицю в невстановлених місцях, неправильно здійснюють
посадку в маршрутні транспортні засоби й висадження з них. Але варто
звернути увагу на те, що діти – це особлива категорія пішоходів і
пасажирів. Їх не можна міряти тими ж категоріями, що й дорослих, адже
для них дослівне трактування Правил дорожнього руху неприйнятне, а
нормативний виклад обов'язків пішоходів і пасажирів на недоступній для
них дорожній лексиці, що вимагає від дошкільників абстрактного мислення,
утрудняє процес навчання й виховання.
От чому із самого раннього
віку необхідно вчити дітей безпечній поведінці на вулицях, дорогах, у
транспорті й Правилам дорожнього руху, вибираючи найбільш підходящі для
того або іншого віку форми й методи навчання. У цьому повинні брати
участь і батьки, і дошкільні установи, а надалі, звичайно ж, школа й
інші освітні установи.
У процесі навчання дітей правилам дорожнього
руху, основне завдання батьків і педагогів — сформувати три основні
навички поведінки, які допоможуть дитині зорієнтуватися в дорожніх
ситуаціях.
Навичка зосередження уваги – це межа, перед якою необхідно
зупинятися, витримувати паузу, для психологічного перемикання у зв'язку
з переходом у небезпечну зону, а також для адекватної оцінки обстановки
не тільки очами, але й думками.
Навичка спостереження – дитина
повинна бачити предмети, що оточують її, як рухливі (автомобілі, що
рухаються по дорозі) так і нерухливі (автомобілі, що стоять на узбіччі, в
кущах і т.д.), що закривають огляд проїзної частини й сприймати їх як
потенційну небезпеку.
Навичка самоконтролю – ступаючи на проїзну
частину поспіх і хвилювання необхідно залишити на тротуарі, дотримувати
повного спокою й не відволікатися ні на що ті кілька хвилин, які
потрібні для переходу дороги.