Інструктивно-методичні рекомендації щодо вивчення шкільних дисциплін у основній та старшій школі у 2011/12 навчальному році
Предмети суспільно-гуманітарного спрямування
Людина і світ
У
старшій школі знання про взаємозв’язки людей і суспільства, про
моральний зміст культури та релігій, релігійні цінності, історію та
основні засади світових релігій учні отримують під час вивчення
навчального предмета «Людина і світ», який з 2011/12 навчального року
став обов’язковим для учнів 11 класів загальноосвітніх навчальних
закладів, що передбачає опанування філософських, світоглядних знань
інтегрованого узагальнювального характеру й має істотний виховний
потенціал.
Для
рівня стандарту/академічного рівня на вивчення предмета «Людина і світ»
передбачено 17 годин на рік (0,5 годин на тиждень), а профільного рівня
— 35 годин на рік (1 година на тиждень). Чинними є програми: «Людина і
світ. 11 клас (рівень стандарту/академічний рівень)» та «Людина і світ.
11 клас (профільний рівень)» — автори Бакка Т.В., Марголіна Л.В.,
Мелещенко Т.В., Ремех Т.О.
Предмет
має інтегративний характер. Він спрямований на узагальнення знань,
отриманих учнями з різних навчальних предметів та досвіду, набутого в
процесі життєдіяльності; опанування базових знань з філософії,
політології, соціології, культурології, розвиток теоретичних та
практичних умінь і навичок, формування самосвідомості особистості.
За
результатами Всеукраїнського конкурсу рукописів підручників для учнів
11 класу загальноосвітніх навчальних закладів для вищезазначених
профілів в загальноосвітніх навчальних закладах використовуватимуться
два підручники.
Особливість
підручника авторів Марголіної Л.В., Бакка Т.В., Мелещенко Т.В. полягає в
тому, що він розрахований і на академічний, і на профільний рівень:
матеріал для вивчення вчитель обирає відповідно до рівня навчання.
Параграфи складаються з основного тексту, що містить необхідну
теоретичну інформацію та адаптовані словникові статті з тлумаченням
понять, обов’язкових для запам’ятовування.
У
підручнику «Людина і світ. 11 клас (автори Назаренко Н.В. та інші) за
основу взято методику діалогового викладення матеріалу. Методичний
апарат підручника містить багато випереджувальних запитань, а також
запитань на корекцію та закріплення знань. Завдання подано як у
традиційній формі, так і на основі інтерактивних методик.
Інформаційний збірник Міністерства освіти і науки України, №18-21, 2011